Fortsätt stå upp för det du tror på
Nu är det tid för att göra motstånd
I lördags var det 40 år sedan Olof Palme mördades. I samband med minnesdagen skrev Ingvar Carlsson ett brev som skickades ut till alla medlemmar i Socialdemokraterna.
I brevet berättade han om första gången han och Olof träffades:
"Året var 1956 och platsen var Borås central. Jag var aktiv i SSU där och han kom med tåget från Herrljunga för att besöka vår distriktsårskongress. På vägen till Folkets hus talade vi länge om politiken och samhället, om våra visioner om framtiden."
Bara tre dagar efter att jag läst Ingvars brev klev jag själv på tåget i Stockholm. Jag tog vägen via Skövde och Herrljunga, och sedan möttes jag av vår numera omvalda distriktsordförande Nils Järdhults varma leende på Borås centralstation.
70 år efter att Ingvar mötte Olof träffades vi på samma plats för att genomföra vårt distriktsårsmöte.
Det kändes extra speciellt att få göra det med Ingvars berättelse i nära minne. Och precis som Ingvar och Olof ägnade Nils och jag dagen åt att prata om politiken och samhället, om visioner och framtiden. Om lokal organisering, och om global kris.
Ingvars och Olofs tid var svår. Oljekrisen, Vietnamkriget och ubåtskränkningar. Apartheid, strejker, ekonomisk kris. Och mordet på Olof Palme.
Vår tid är också svår. Det internationella rättssystemet skakar i sina grundvalar efter att USAs president på kort tid kidnappat Venezuelas president, försökt tvinga till sig Grönland och attackerat Iran. Detta samtidigt som ICE sprider skräck och förtvivlan på amerikanska gator.
Det osäkra världsläget har fått Frankrike att vilja utöka sin kärnvapenarsenal. Någon enstaka socialdemokratisk röst har höjts för att även Sverige borde sälla sig till dem som stöttar en sådan utveckling.
Självklart säger Socialdemokrater för tro och solidaritet med kraft nej till det. Vi vet att varje nytt massförstörelsevapen i första hand innebär ökad risk för massförstörelse, snarare än fred.
Vår tid är svår, men vår tid är också nu. Min man brukar säga att det är "under vår vakt" som allt detta sker, och ingenting gör mig mer rasande kampvillig än det.
Aldrig att jag kommer acceptera att kärnvapenkapprustning, välfärdsnedrustning och klimatförstöring är det arv jag lämnar efter mig till kommande generationer.
Självklart måste vi fortsätta kämpa. För ett fritt och demokratiskt Iran och Venezuela. För upprätthållandet av vårt internationella rättssystem och för skydd av ickespridningsavtalet.
För en värld där tro får existera, men där ingen tar sig rätten att utnyttja religion för att tvinga andra till underkastelse.
För ett Sverige utan en söndrande Tidöregering från september och framåt.
Årsmötet för Sjuhäradsdistriktet blev fint. Vi kunde glädjas åt att nya medlemmar finner tillhörighet i Tro och Solidaritet och att nya krafter tagit plats i styrelsen. Dagen efter mötet fick jag höra att en medlem sagt att det kändes så bra i distriktet och att viljan att bygga upp något tillsammans var stark.
Sådant ger verkligen extra glädje och energi till alla oss som kämpar för en bättre morgondag, eller hur?
Ingvar Carlsson avslutade sitt brev såhär:
"Du som idag kämpar för våra socialdemokratiska värderingar, precis som Olof gjorde. Du som kämpar för ett starkare samhälle, med fred, frihet och solidaritet. Till dig vill jag säga – fortsätt göra det. Fortsätt stå upp för det du tror på. För att forma framtiden till det bättre."
Ingvar Carlsson är klok. Låt oss fortsätta följa i hans och Olof Palmes fotspår, och stå upp för det vi tror på.
Vår tid är nu.
Ellinor Vikman Rindevall
Förbundssekreterare
Socialdemokrater för Tro och solidaritet
PS. Anmäl er gärna till vår traditionsenliga fastebrytningsmiddag där vi i år samlar in pengar till svältande i Sudan. 12 mars kl 17.00 på Sveavägen 68 i Stockholm. Alla är välkomna, så tipsa även dina vänner!